The Word of Others: Women Teachers Reported in the National Elementary Schools during the Second Half of the 1940s

Authors

  • Gabriela Verónica Ferreyra National University of Tres de Febrero, Caseros, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi36.1519

Keywords:

Gender, Female teachers, Report, Testimonials, School community

Abstract

This article explores the scope and limitations of moralistic school discourses that contributed to monitor and regulate the behavior of novice female teachers during the second half of the 1940s. From a gender perspective, this work reviews the network of meanings that made up the category "female teachers" from the perspective of the State and civil society, and questions the reference to "the teachers" as a homogeneous block of common historical experience. The documentary corpus is composed of a selection of administrative belonging to the collection of the National Education Council.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acha, O. y Halperin, P. (2001). Cuerpos, géneros e identidades. Estudios de historia de género en Argentina. Ediciones del Signo.

Alvarado, M. (2017). El Alegato de Florencia Fossatti: claves para una historia de las ideas pedagógicas desde una epistemología feminista, Historia de la Educación. Anuario, (2), 104-119. [en línea]

http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/anuario/article/view/9460

Barrancos, D. (2000). Moral sexual, sexualidad y mujeres trabajadoras en el período de entreguerras. En F. Devoto y M. Madero (Dirs.), Historia de la vida privada en la Argentina, (pp. 199-226). Taurus.

Becerra, M. (2019). Un cuarto propio: relaciones de género, amor y magisterio en la Argentina de inicios del siglo XX. Propuesta Educativa, (51), 42-60. [en línea] http://propuestaeducativa.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/11/PropuestaEducativa51-dossier-BECERRA.pdf

Ben, P. (2001). Muéstrame tus genitales y te diré quién eres... En O. Acha y P. Halperin Cuerpos, géneros e identidades. Estudios de historia de género en Argentina. Ediciones del Signo.

Billorou, M. (2015). Mujeres que trabajan. Las maestras pampeanas en la primera mitad del siglo XX. Anuario Facultad de Ciencias Humanas, (12), 1-18 [en línea] http://dx.doi.org/10.19137/an1201 - ISSN 2314-398

Billorou, M. (2016). Mujeres que enseñan no solo en las aulas: docentes en el interior argentino en la primera mitad del siglo XX. Historia de la Educación. Anuario, 17 (2), 57-79. [en línea] http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/anuario/article/view/9793

Caldo, P. (2019). Entre amores clandestinos y cesantías. La maestra y el director, Argentina, 1920-1928. Géneros, (26), 145-163. [en línea] http://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/1694

Caldo, P. y Fernández, S. (2010). Biografía, historia y mujeres: la revisión de un vínculo complejo a partir del caso de Olga Cossettini, 1898-1987. Avances del Cesor, (7), 115-139. [en línea] http://biblat.unam.mx/hevila/AvancesdelCESOR/2010/no7/7.pdf

Cammarota, A. (2020). Relatos sobre maestras acosadas e inmorales: género, educación y disciplinamiento en el sistema escolar argentino (1919-1935). Historia y Memoria de la Educación, (12), 395-432. [en línea] http://revistas.uned.es/index.php/HMe/article/view/25901/21521

Di Liscia, M. y Rodríguez, A. (2004). El cuerpo de la mujer en el marco del Estado de Bienestar en la Argentina. La legislación peronista (1946-1955). Boletín Americanista, (54), 63-85. [en línea] https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1256358.pdf

Farge, A. (1991). La atracción del archivo. Edicions Alfons el Magnanim.

Fiorucci, F. (2013). La denuncia bajo el peronismo: El caso del campo escolar. Latin American Research Review, 48 (1), 3-23. [en línea] https://www.researchgate.net/publication/262093835_La_denuncia_bajo_el_peronismo_El_caso_del_campo_escolar

Franco, M. y Pulido, N. (1997). ¿Capitanas o guardianas del hogar? Deseos y mandatos en la Argentina Peronista. Boletín americanista, (47), 113-126. [en línea] https://www.raco.cat/index.php/BoletinAmericanista/article/view/98671

Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública: educar al ciudadano de la república (1870-1916). Miño y Dávila.

Lionetti, L. y Varela, P. (2008). Las instituciones escolares: escenarios de conflictos, crisis de autoridad y trasgresión a la norma (1882-1940). En D. Miguez (Comp.), Violencias y conflictos en las escuelas. Paidós.

Marengo, R. (2019). Digestos. En F. Fiorucci y J. Bustamante Vismara (Comps.), Palabras clave en la historia de la educación argentina. UNIPE.

Méndez, L. y Zampa, S. (2019). Blancas palomitas y segundas mamás. Ponderaciones sobre maestras y alumnas en la Norpatagonia de la primera mitad del siglo XX. La Aljaba. Segunda Época. Revista de Estudios de la Mujer, (23). [en línea] https://doi.org/10.19137/aljaba-2019-230106

Morgade, G. (1997). Mujeres en la educación. Género y docencia en la Argentina. Miño y Dávila.

Muzzopappa, E. y Villalta, C. (2011). Los documentos como campo. Reflexiones teórico-metodológicas sobre un enfoque etnográfico de archivos y documentos estatales. Revista Colombiana de Antropología, 1, (47), 13-42. [en línea] https://www.aacademica.org/carla.villalta/5.pdf

Nicoletti, M. (2016). Formar ciudadanos argentinos y católicos en la Patagonia Norte de los territorios nacionales: la Congregación Salesiana y las escuelas del Estado (1880-1950). Boletín Americanista, (72). [en línea] https://revistes.ub.edu/index.php/BoletinAmericanista/article/view/16059/19097

Nicoletti, M. y Méndez, L. (2018). Progresos de la Educación en la República Argentina y Chile: Escuelas e Iglesias para los vecinos de Bariloche en las primeras décadas del siglo XX. Historia de la Educación. Anuario, 19 (1), 50-65. [en línea] http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/anuario/article/view/14243

Scharagrodsky, P. (2007). Masculinidades valuadas y devaluadas. Tensiones, límites y posibilidades en el ámbito escolar. En R. Baquero; G. Frigerio y G. Diker Las formas de lo escolar. Del Estante.

Scott, J. (2008). Género e Historia. Fondo de Cultura Económica.

Scott, J. (2016). Género: ¿Todavía una categoría útil para el análisis? La Manzana de la Discordia, 6 (1), 95-101.

Teobaldo, M. (2008). Las luces de la civilización enseñar y aprender en las escuelas de la Patagonia norte. Neuquén y Río Negro (1884- 1957). Espacios en Blanco. Revista de Educación, (18), 167-186.

Varela, P. (2009). Consideraciones sobre la ‘escuela real’: instituciones de formación docente en Argentina, provincia de Buenos Aires, 1930-1943. Revista mexicana de investigación educativa, 12 (41), 343-374. [en línea] http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140566662009000200002&lng=es&tlng=es

Yannoulas, S. (1996). Educar: ¿una profesión de mujeres? La feminización del normalismo y la docencia 1870-1930. Kapelusz.

Zaidenwerg, C. (2013). ‘Amar, honrar y servir a la patria’. Las escuelas del Territorio Rionegrino y su aporte a la obra argentinizadora en el Sur (1908-1930). Páginas, revista digital de la Escuela de Historia, 5 (9), 61-89. [en línea] http://web.rosario-conicet.gov.ar/ojs/index.php/RevPaginas/article/view/260/308

Published

2021-06-01

How to Cite

Ferreyra, G. V. (2021). The Word of Others: Women Teachers Reported in the National Elementary Schools during the Second Half of the 1940s. Prohistoria. Historia, políticas De La Historia, (36), 1–17. https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi36.1519

Issue

Section

Articles