The Word of Others: Women Teachers Reported in the National Elementary Schools during the Second Half of the 1940s
DOI:
https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi36.1519Keywords:
Gender, Female teachers, Report, Testimonials, School communityAbstract
This article explores the scope and limitations of moralistic school discourses that contributed to monitor and regulate the behavior of novice female teachers during the second half of the 1940s. From a gender perspective, this work reviews the network of meanings that made up the category "female teachers" from the perspective of the State and civil society, and questions the reference to "the teachers" as a homogeneous block of common historical experience. The documentary corpus is composed of a selection of administrative belonging to the collection of the National Education Council.
Downloads
References
Acha, O. y Halperin, P. (2001). Cuerpos, géneros e identidades. Estudios de historia de género en Argentina. Ediciones del Signo.
Alvarado, M. (2017). El Alegato de Florencia Fossatti: claves para una historia de las ideas pedagógicas desde una epistemología feminista, Historia de la Educación. Anuario, (2), 104-119. [en línea]
http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/anuario/article/view/9460
Barrancos, D. (2000). Moral sexual, sexualidad y mujeres trabajadoras en el período de entreguerras. En F. Devoto y M. Madero (Dirs.), Historia de la vida privada en la Argentina, (pp. 199-226). Taurus.
Becerra, M. (2019). Un cuarto propio: relaciones de género, amor y magisterio en la Argentina de inicios del siglo XX. Propuesta Educativa, (51), 42-60. [en línea] http://propuestaeducativa.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/11/PropuestaEducativa51-dossier-BECERRA.pdf
Ben, P. (2001). Muéstrame tus genitales y te diré quién eres... En O. Acha y P. Halperin Cuerpos, géneros e identidades. Estudios de historia de género en Argentina. Ediciones del Signo.
Billorou, M. (2015). Mujeres que trabajan. Las maestras pampeanas en la primera mitad del siglo XX. Anuario Facultad de Ciencias Humanas, (12), 1-18 [en línea] http://dx.doi.org/10.19137/an1201 - ISSN 2314-398
Billorou, M. (2016). Mujeres que enseñan no solo en las aulas: docentes en el interior argentino en la primera mitad del siglo XX. Historia de la Educación. Anuario, 17 (2), 57-79. [en línea] http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/anuario/article/view/9793
Caldo, P. (2019). Entre amores clandestinos y cesantías. La maestra y el director, Argentina, 1920-1928. Géneros, (26), 145-163. [en línea] http://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/1694
Caldo, P. y Fernández, S. (2010). Biografía, historia y mujeres: la revisión de un vínculo complejo a partir del caso de Olga Cossettini, 1898-1987. Avances del Cesor, (7), 115-139. [en línea] http://biblat.unam.mx/hevila/AvancesdelCESOR/2010/no7/7.pdf
Cammarota, A. (2020). Relatos sobre maestras acosadas e inmorales: género, educación y disciplinamiento en el sistema escolar argentino (1919-1935). Historia y Memoria de la Educación, (12), 395-432. [en línea] http://revistas.uned.es/index.php/HMe/article/view/25901/21521
Di Liscia, M. y Rodríguez, A. (2004). El cuerpo de la mujer en el marco del Estado de Bienestar en la Argentina. La legislación peronista (1946-1955). Boletín Americanista, (54), 63-85. [en línea] https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1256358.pdf
Farge, A. (1991). La atracción del archivo. Edicions Alfons el Magnanim.
Fiorucci, F. (2013). La denuncia bajo el peronismo: El caso del campo escolar. Latin American Research Review, 48 (1), 3-23. [en línea] https://www.researchgate.net/publication/262093835_La_denuncia_bajo_el_peronismo_El_caso_del_campo_escolar
Franco, M. y Pulido, N. (1997). ¿Capitanas o guardianas del hogar? Deseos y mandatos en la Argentina Peronista. Boletín americanista, (47), 113-126. [en línea] https://www.raco.cat/index.php/BoletinAmericanista/article/view/98671
Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública: educar al ciudadano de la república (1870-1916). Miño y Dávila.
Lionetti, L. y Varela, P. (2008). Las instituciones escolares: escenarios de conflictos, crisis de autoridad y trasgresión a la norma (1882-1940). En D. Miguez (Comp.), Violencias y conflictos en las escuelas. Paidós.
Marengo, R. (2019). Digestos. En F. Fiorucci y J. Bustamante Vismara (Comps.), Palabras clave en la historia de la educación argentina. UNIPE.
Méndez, L. y Zampa, S. (2019). Blancas palomitas y segundas mamás. Ponderaciones sobre maestras y alumnas en la Norpatagonia de la primera mitad del siglo XX. La Aljaba. Segunda Época. Revista de Estudios de la Mujer, (23). [en línea] https://doi.org/10.19137/aljaba-2019-230106
Morgade, G. (1997). Mujeres en la educación. Género y docencia en la Argentina. Miño y Dávila.
Muzzopappa, E. y Villalta, C. (2011). Los documentos como campo. Reflexiones teórico-metodológicas sobre un enfoque etnográfico de archivos y documentos estatales. Revista Colombiana de Antropología, 1, (47), 13-42. [en línea] https://www.aacademica.org/carla.villalta/5.pdf
Nicoletti, M. (2016). Formar ciudadanos argentinos y católicos en la Patagonia Norte de los territorios nacionales: la Congregación Salesiana y las escuelas del Estado (1880-1950). Boletín Americanista, (72). [en línea] https://revistes.ub.edu/index.php/BoletinAmericanista/article/view/16059/19097
Nicoletti, M. y Méndez, L. (2018). Progresos de la Educación en la República Argentina y Chile: Escuelas e Iglesias para los vecinos de Bariloche en las primeras décadas del siglo XX. Historia de la Educación. Anuario, 19 (1), 50-65. [en línea] http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/anuario/article/view/14243
Scharagrodsky, P. (2007). Masculinidades valuadas y devaluadas. Tensiones, límites y posibilidades en el ámbito escolar. En R. Baquero; G. Frigerio y G. Diker Las formas de lo escolar. Del Estante.
Scott, J. (2008). Género e Historia. Fondo de Cultura Económica.
Scott, J. (2016). Género: ¿Todavía una categoría útil para el análisis? La Manzana de la Discordia, 6 (1), 95-101.
Teobaldo, M. (2008). Las luces de la civilización enseñar y aprender en las escuelas de la Patagonia norte. Neuquén y Río Negro (1884- 1957). Espacios en Blanco. Revista de Educación, (18), 167-186.
Varela, P. (2009). Consideraciones sobre la ‘escuela real’: instituciones de formación docente en Argentina, provincia de Buenos Aires, 1930-1943. Revista mexicana de investigación educativa, 12 (41), 343-374. [en línea] http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140566662009000200002&lng=es&tlng=es
Yannoulas, S. (1996). Educar: ¿una profesión de mujeres? La feminización del normalismo y la docencia 1870-1930. Kapelusz.
Zaidenwerg, C. (2013). ‘Amar, honrar y servir a la patria’. Las escuelas del Territorio Rionegrino y su aporte a la obra argentinizadora en el Sur (1908-1930). Páginas, revista digital de la Escuela de Historia, 5 (9), 61-89. [en línea] http://web.rosario-conicet.gov.ar/ojs/index.php/RevPaginas/article/view/260/308
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Copyright of this issue © Prohistoria. Historia, políticas de la historia