Disputes around the University Reform. Maximio Victoria and the reactions against the Faculty of Economic and Educational Sciences of Paraná (1918-1931)
DOI:
https://doi.org/10.35305/ac.v16i20.948Keywords:
University Reform, Maximio Victoria, Paraná, educationAbstract
In this article we propose to account for the vicissitudes of the reformist experience in the province of Entre Ríos, with the creation of the Faculty of Economic and Educational Sciences of the city of Paraná, between 1918 and 1931. For this purpose, we will focus on the actions and speeches given by Professor Maximio Victoria, a renowned anti-reformist and opponent to the faculty. The classic historiography on the subject has paid little attention to the reception of the University Reform outside the main urban epicenters. In this sense, this work offers an instance of exploration.
Downloads
References
Agüero, A. C. (2018). La Reforma Universitaria y la política al ras del suelo. Corpus, 8(1), 1-7. Recuperado de https://journals.openedition.org/corpusarchivos/2226#quotation
Altamirano, C., Sarlo, B. (1983). Ensayos argentinos. De Sarmiento a la vanguardia. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Bacolla N. (2018). Reformismo, elites y “cuestión universitaria”: la creación de la Universidad Nacional del Litoral. En I. Martínez y N. Bacolla (Coords.), Universidad, élites y política. De las reformas borbónicas al reformismo de 1918 (pp. 231-264). Rosario: HyA ediciones.
Bertero, E., Pini, V., Vicentín, M. (2015). Logia Armonía. Masones y librepensadores en la esfera pública: Santa Fe, 1889-1921. Santa Fe: Ediciones UNL.
Buchbinder, P. (2005). Historia de las Universidades Argentinas. Buenos Aires: Sudamericana.
Buchbinder, P. (2006). De la impugnación al profesionalismo a la crítica de la Reforma: perspectivas de la Universidad. En D. Roldán (Comp.), Crear la democracia (pp. 237-268). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Buchbinder, P. (2008). ¿Revolución en los claustros? La Reforma Universitaria de 1918. Buenos Aires: Sudamericana.
Burrow, J. (2001). La crisis de la razón. El pensamiento político europeo 1848-1914. Barcelona: Crítica.
Bustelo, N. (2015). La reforma universitaria desde sus grupos y revistas: Una reconstrucción de los proyectos y las disputas del movimiento estudiantil porteño de las primeras décadas del siglo XX (1914-1928) (Tesis doctoral). Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1307/te.1307.pdf
Bustelo, N. (2018). Los estudiantes que trascienden las aulas. Gabriel del Mazo y las fuentes documentales de la Reforma Universitaria. En A. Agüero, A. Eujanian (Coords.), Variaciones del reformismo. Tiempos y experiencias (pp. 139-166), Rosario: HyA ediciones.
Camarero, H. (2017). Tiempos Rojos. El impacto de la Revolución Rusa en Argentina. Buenos Aires: Sudamericana.
Carli, S. (1995). Entre Ríos. Escenario Educativo 1883-1930. Paraná: Editorial de la Universidad de Entre Ríos.
Carli, S. (2001). Modernidad, diversidad cultural y democracia en la historia educativa entrerriana (1883-1930). En A. Puiggrós (Dir.), La Educación en las Provincias y Territorios Nacionales (1885-1945) (pp. 185-23). Buenos Aires: Galerna.
Carrizo, B. (2009). Temas y debates en tiempos de cambio. La legislatura de Santa Fe, 1912-1916. Ponencia presentada en XII Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Departamento de Historia. San Carlos de Bariloche, Argentina: Universidad Nacional del Comahue. Recuperado de http://cdsa.aacademica.org/000-008/122.pdf
Chaunu, P. (1983). Historia y decadencia. Barcelona: Juan Granica.
Ciria, A., Sanguinetti, H. (2006). La Reforma Universitaria (1918-2006). Santa Fe: Ediciones UNL.
Culó, J. (1949). Maximio Victoria. Un apóstol del normalismo. Su concepto de Educación. Tellvs, 13-14.
Echeverría, O. (2009). Las voces del miedo. Los intelectuales autoritarios argentinos en las primeras décadas del siglo XX. Rosario: Prohistoria.
Figueroa, S. (1934). Escuela Normal de Paraná. Datos Históricos 1871-1895. Paraná: Predassi impresores.
Fiorucci F. (2014). Maestros para el sistema de educación pública. La fundación de escuelas normales en Argentina (1890-1930). Revista Mexicana de Historia de la Educación, 2(3), 25-45. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/35527/CONICET_Digital_Nro.08b2aae6-1c72-4ef2-9c32-1a0596fb631b_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Herrero, A. (2014). La escuela normal y la voluntad científica de los nuevos educadores (Argentina, 1880-1900). Revista Perspectivas Metodológicas, 14(14), Universidad Nacional de Lanús. Recuperado de http://revistas.unla.edu.ar/epistemologia/article/view/420/436
Herman, A. (1998). La idea de decadencia en la historia occidental. Santiago de Chile/Barcelona: Editorial Andrés Bello.
Kummer, V; Olalla, V; Baffico F; López P. (2010). La Facultad de Ciencias Económicas y Educacionales. En E. Ossanna y P. López (Dirs.). Historia de la Facultad de Ciencias de la Educación de Paraná 1920-1973. (pp. 75-118) Paraná: EDUNER.
Kummer, V. (2011). José María Torres: las huellas del pensamiento en la conformación del campo pedagógico normalista. Paraná: EDUNER.
Koselleck, R. (2012). Historias de conceptos. Estudios sobre semántica y pragmática del lenguaje político y social. Madrid: Editorial Trotta.
Lionetti, L. (2005). La función republicana de la escuela pública: la formación del ciudadano en Argentina a fines del siglo XIX. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27), 1225-1259. Recuperado de: http://historiapolitica.com/datos/biblioteca/lionetti.pdf
Lvovich, D. (2003). Nacionalismo y antisemitismo en la Argentina. Buenos Aires: Javier Vergara Editor.
Mauro, D. (2008). Católicos en la prensa profana. Nueva Época frente al reformismo liberal. Santa Fe 1920-1923. Revista Andes, (19), Salta, 93-117. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/andes/n19/n19a04.pdf
Mauro, D. (2018). Los católicos frente a la reforma universitaria (1917-1922). En D. Mauro, J. Zanca (Coords.). La reforma universitaria cuestionada. Rosario: HyA ediciones.
McGee Deutsch, S. (2003). Contrarevolución en la Argentina, 1900-1932: la Liga Patriótica Argentina. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Moyano, J. (2017). Los estudiantes reformistas cordobeses en 1918. Clivajes, aliados y antagonistas, Integración y conocimiento, 6(1), 53-65. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/17118
Ossanna, E y López, P. (Dirs.). (2010). Historia de la Facultad de Ciencias de la Educación de Paraná 1920-1973. Paraná: EDUNER.
Pereira, E. (2012). Diccionario biográfico nacional. Unión Cívica Radical. Buenos Aires: Ediciones IML.
Piazzesi, S., Bacolla, N. (2015). El reformismo entre dos siglos. Historias de la UNL. Santa Fe: Ediciones UNL.
Portantiero, J. C. (1987). Estudiantes y Política en América Latina. El proceso de la Reforma Universitaria 1918-1938. Buenos Aires: Siglo XXI.
Puiggrós, A. (Dir.) (2001). Historia de la Educación en la Argentina IV: La Educación en las Provincias y Territorios Nacionales (1885-1945).Buenos Aires: Galerna.
Reula, F. (1969). Historia de Entre Ríos 3. Santa Fe: Castellví.
Rubinzal, M. (2017). Contra la revolución. Circulación cultural y discursos decadentistas en la Argentina (1917-1922). Prismas. Revista de historia intelectual, (21), 241-246. Recuperado de http://www.unq.edu.ar/advf/documentos/5a3ab1face4e6.pdf
Saítta, S. (2013). Regueros de tinta. El diario Crítica en la década de 1920. Buenos Aires: Siglo XXI editores.
Salvadores A. (1966). Historia de la Instrucción Pública en Entre Ríos. Paraná: Ediciones Museo Histórico de Entre Ríos.
Svampa, M. (1994). El dilema argentino. Civilización o Barbarie. Buenos Aires: Taurus.
Schmit, R. (2015). Caudillos, política e instituciones en los orígenes de la nación argentina. Buenos Aires: Ediciones UNGS.
Tato, M. I. (2004). Viento de Fronda. Liberalismo, Conservadurismo y Democracia en la Argentina 1911-1932. Buenos Aires: Siglo XXI.
Tedesco, JC. (1986). Educación y sociedad en Argentina (1880-1945). Buenos Aires: Ediciones Solar.
Terán, O. (2008). Historia de las ideas en la Argentina. Diez lecciones iniciales, 1810-1980. Buenos Aires: Siglo XXI.
Vásquez, A. (1970). Periódicos y periodistas en Entre Ríos. Paraná: Imprenta de Entre Ríos.
Victoria, M. (1910). La Escuela Normal del Paraná en 1910. Informe Anual. Buenos Aires: Compañía Sudamericana de Billetes de Banco.
Victoria, M. (1912a). El gobierno de las Escuelas Normales. En Archivos de pedagogía y ciencias afines. Buenos Aires: Talleres de la Casa Jacobo Peuser, 1906-1914.
Victoria, M. (1912b). Orientaciones de la Educación Argentina. En Archivos de pedagogía y ciencias afines 1906-1914. Buenos Aires: Talleres de la Casa Jacobo Peuser.
Victoria, M. (1922a). Pedagogía Social. Revista Universitaria del Litoral, (3), 133-145.
Victoria, M. (1922b). La desintegración de la Cultura. El socialismo y la Educación. Revista Universitaria del Litoral, (4), 37-58.
Victoria, M. (1936). Los Orígenes del Catolicismo y de la Eucaristía. Buenos Aires: Biblioteca Racionalista Francisco Bilbao.
Zanini, A. (1926). Páginas de oro de la ciudad de Paraná: en su primer centenario. 1826-1926. Buenos Aires: Caracciolo y Plantié.
Zimmerman, E. (1994). Los liberales reformistas. La cuestión social en Argentina 1890-1916. Buenos Aires: Sudamericana.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avances del CESOR ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are fully available for free on the Internet, without temporary embargoes, and whose publishing costs are not transferred to the authors. This policy aims to break the economic barriers that generate inequities in access to information, and publication of research results.
Authors retain the copyrights of their papers and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.