Childhood in the North Patagonia as seen by local press during Peronism
(Viedma-Patagones, 1946-1955)
DOI:
https://doi.org/10.35305/ac.v18i24.1385Keywords:
childhood, press, Peronism, Patagonia, ArgentinaAbstract
This article aims to study the ways childhood were represented in La Nueva Era, a prominent and durable local newspaper of North Patagonia region during Peronism (1946-1955), when the motto of children as the "only privileged" was in full force. The scenario is Viedma-Carmen de Patagones (Río Negro-Buenos Aires), where a capital of province and a bordering city collide in their similarities and particularities. The analysis allows us to understand that the attention to these subjects was structured from a center, surrounded by various borders, that organized meanings on children's lives —as exemplary or marginal— in the region and beyond. Finally, based on these characterizations, a path is opened to reflect —from an off-center historical perspective— on the circumstances that surrounded those infantile lives embedded in spaces far from the Federal Capital, or other great cities of the region.
Downloads
References
Araya Umaña, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión. San José: FLACSO.
Aversa, M. (2008). La asistencia social a la infancia popular en las publicaciones oficiales peronistas (1946-1955). Papeles de trabajo, 2(3), 1-20. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7465219
Aversa, M. (2010). Colocaciones y destinos laborales en niños y jóvenes asilados en la ciudad de Buenos Aires (1890-1900). En L. Lionetti y D. Míguez (Eds.), Las infancias en la historia argentina. Intersecciones entre prácticas, discursos e instituciones (1890-1960) (pp. 35-52). Rosario: Prohistoria.
Barros, S. (2009). Peronismo y politización. Identidades políticas en la emergencia del peronismo en la Patagonia central. Estudios, (22), 21-48. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/restudios/article/view/440
Billorou, M. (2015). “Los niños de escuela rural”: educación e infancia en el Territorio Nacional de la Pampa en la primera mitad del siglo XX. En Actas de las 4tas Jornadas de Estudios sobre la Infancia (pp. 201-217). Buenos Aires: Argentina, UBA-UNGS-UNSAM
Bohoslavsky, E. (2003). El nacionalismo norpatagónico en los orígenes del peronismo (1930-1943). En G. Rafart y E. Mases (Dirs.) El peronismo desde los Territorios a la Nación. Su historia en Neuquén y Río Negro (1943-1958) (pp. 45-76). Neuquén: Educo.
Bona, A. y Vilaboa, J. (2007). Las formas de la política en la Patagonia. El primer peronismo en los territorios nacionales. Buenos Aires: Biblos
Bontempo, P. (2014). Hombres, mujeres y niños leen y cruzan la ciudad. Prácticas de lecturas cotidianas en Buenos Aires (1900-1950). En M. Ghirardi (Ed.), Territorios de lo cotidiano. Del antiguo virreinato del Perú a la Argentina contemporánea (pp. 261-274). Rosario: Prohistoria.
Bontempo, P. (2015). Enseñando a las niñas a consumir: La revista infantil Marilú (1933-1937). Avances del Cesor, 12(13), 107-132. Recuperado de https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/AvancesCesor/article/view/v12n13a07
Bontempo, P. (2019). El cumpleaños de los expertos. Ponencia presentada en XIV Jornadas Nacionales de Historia de las Mujeres IX- Congreso Iberoamericano de Estudios de Género, Mar del Plata, Argentina.
Calandria, S. (2017). Madres criminales: aportes sobre el infanticidio y la criminalidad femenina bonaerense en clave sociodemográfica. Población & Sociedad, 24(2), 5-3. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/60359
Cammarota, A. (2010). El cuidado de la salud de los escolares en la provincia de Buenos Aires durante el primer peronismo (1946-1955). Las libretas sanitarias, las fichas de salud y las cédulas escolares. Propuesta Educativa, 35, 113-120. Recuperado de http://propuestaeducativa.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/12/30-art-FaracoyTrujillo.pdf
Carli, S. (1999). Infancia, política y educación en el peronismo (1945-1955). De los derechos del niño a las vanguardias políticas del futuro. Historia de la Educación. Anuario, (2).
Cosse, I. (2006). Estigmas de nacimiento. Peronismo y orden familiar, 1946-1955. Buenos Aires: Universidad de San Andrés-FCE. Recuperado de https://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/anuario/article/view/15486
De Marco, C. (2018). Colonización agrícola en el periurbano bonaerense. Políticas, familias y memorias (1950-1980) (Tesis doctoral inédita). Universidad Nacional de Quilmes, Buenos Aires, Argentina.
De Marco, C. (2020). Infancia, comunidad y prensa en el interior de la provincia de Buenos Aires (Argentina, 1950-1960). HISTOReLo, 12(25), pp. 14-53. https://doi.org/10.15446/historelo.v12n25.85105
De Paz Trueba, Y. (2012). Niños y niñas en el espacio urbano. La provincia de Buenos Aires entre fines del siglo XIX y principios del XX. Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Recuperado de https://journals.openedition.org/nuevomundo/63211
De Paz Trueba, Y. (2019). Colocación y relaciones de trabajo: Niños, niñas y jóvenes en el centro y sur de la Provincia de Buenos Aires. Estudios Sociales, 56(1), 85-106. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/98059
Di Liscia, S. (2002). Hijos sanos y legítimos: sobre matrimonio y asistencia social en Argentina (1935-1948). História, Ciências, Saúde Manguinhos, 9, 209-32. Recuperado de https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-59702002000400010&script=sci_abstract&tlng=es
Duana, J. (2019). Familia y género en la prensa del interior de la Provincia de Buenos Aires en los años de entreguerras. Ponencia presentada en XIV Jornadas Nacionales de Historia de las Mujeres IX- Congreso Iberoamericano de Estudios de Género, Mar del Plata, Argentina.
Freidenraij, C. (2020). La niñez desviada: La tutela estatal de niños pobres, huérfanos y delincuentes. Buenos Aires 1890-1919. Buenos Aires: Biblos.
Gutiérrez, T. (2007). Educación, agro y sociedad: Políticas educativas agrarias en la región pampeana, 1897-1955. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Guy, D. (1998). Rupturas y continuidades en el papel de la mujer, la infancia y la familia durante el primer peronato. Actas del XI Congreso Internacional de AHILA, Liverpool: Inglaterra: Universidad de Liverpool.
Hernández Ramos, P. (2017). Consideración teórica sobre la prensa como fuente historiográfica. Historia y comunicación social, 22(2), 465-477. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/57855
Lionetti, L. (2010). Las escuelas de primeras letras en el escenario social de la campaña bonaerense (1850-1875). Naveg@mérica, (4), 1-21. Recuperado de https://revistas.um.es/navegamerica/article/view/99851
Mases, E. (2007). Condiciones materiales e identidad política: los sectores populares rurales rionegrinos en el advenimiento del peronismo. En A. Bona y J. Vilaboa (Coords.), Las formas de la política en la Patagonia. El primer peronismo en los Territorios Nacionales. Buenos Aires: Biblos.
Mases, E. y Rafart, C. (2003). La patria peronista en la nordpatagonia: notas sobre el origen del peronismo en Río Negro y Neuquén (pp. 385-436). En D. Macor y C. Tcach (Eds.), La invención del peronismo en el interior del país. Santa Fe: UNL.
Nicoletti, A. (2004). La Congregación Salesiana en la Patagonia:" civilizar", educar y evangelizar a los indígenas (1880-1934). Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe, 15(2), 71-92. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/82672
Petitti, M. (2013). Política y educación en la provincia de Buenos Aires durante el primer peronismo: reestructuración institucional e incorporación de nuevos actores (1946-1952). Espacios en Blanco. Revista de Educación, (23), 241-273. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/100062
Puiggrós, A. y Bernetti, J. (1993). Peronismo: Cultura política y educación (1945-1955). Buenos Aires: Galerna.
Puiggrós, A. y Carli, S. (1995). Discursos pedagógicos e imaginario social en el peronismo, 1945-1955. Buenos Aires: Galerna.
Ramacciotti, K. (2010). De chico, el árbol se puede enderezar. La salud infantil durante el peronismo (pp. 175-198). En L. Lionetti y Míguez, D. (Eds.), Las infancias en la historia argentina. Intersecciones entre prácticas, discursos e instituciones (1890-1960). Rosario: Prohistoria.
Rein, R. (2009). De los grandes relatos a los estudios de ‘pequeña escala’: algunas notas acerca de la historiografía del primer peronismo. Temas de historia argentina y americana, (14), 133-165. Recuperado de https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/7377
República Argentina (1917). Tercer Censo Nacional 1914. Buenos Aires: Talleres Gráficos Rosso y Cía.
República Argentina (1932). Censo Ganadero Nacional, 1930. Buenos Aires: Ministerio de Agricultura de la Nación.
República Argentina (1951). Cuarto Censo General de la Nación 1947. Buenos Aires: Dirección Nacional del Servicio Estadístico.
República Argentina (1960). Censo Nacional de Población. Buenos Aires: Dirección de Estadísticas y Censos.
Rey, A. (2019). Canillitas. En M. Lobato. Infancias argentinas (pp. 100-102). Buenos Aires: Edhasa.
Rey, H. y Entraigas, J. (1984). Reflejos ideológicos en el periodismo de Viedma-Patagones. Boletín del Departamento de Historia, (5), 69-100. Recuperado de http://rdi.uncoma.edu.ar/handle/123456789/15926
Ruffini, M. (2000). Estado provincial, tierra pública y poder político en Carmen de Patagones (Provincia de Buenos Aires) 1904-1912. Revista de Historia, (8), 189-215. Recuperado de http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/historia/article/view/295
Ruffini, M. (2001). Autoridad, legitimidad y representaciones políticas. Juegos y estrategias de una empresa perdurable: Río Negro y La Nueva Era (1904-1930) (pp. 101-126). En L. Prisley (Comp.), Pasiones sureñas. Prensa, cultura y política en la Norpatagonia. Buenos Aires: Prometeo.
Ruffini, M. (2005). Peronismo, territorios nacionales y ciudadanía política. Algunas reflexiones en torno a la provincialización. Avances del Cesor, (5), 132-148. Recuperada de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/cehepyc-uncoma/20110414122415/Ruffini.pdf
Scheinkman, L. (2018). Publicidades de golosinas, consumo y felicidad infantil (Argentina, 1930-1943), Anuario del Instituto de Historia Argentina, 18(1), 1-27. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/75484
Sosenski, S. (2012). El niño consumidor: una construcción publicitaria de mediados de siglo XX. En A. Acevedo y P. López Caballero (Coords.), Ciudadanos inesperados. Espacios de formación de la ciudadanía ayer y hoy. México D.F: El Colegio de México.
Stagno, L. (2010). Una infancia aparte: La minoridad en la provincia de Buenos Aires (1930-1943). Buenos Aires: FLACSO - Libros Libres.
Torre, J. y Pastoriza, E. (2002). Los años peronistas (1943-1955), Nueva Historia Argentina. T. 8. Buenos Aires: Sudamericana.
Varela, M. (2006). Le péronisme et les médias: contrôle politique, industrie nationale et goût populaire. Le Temps des médias, (2), 48-63. Recuperado de https://www.cairn.info/revue-le-temps-des-medias-2006-2-page-48.htm
Varela, T. (2007). La prensa como dinamizadora del espacio público: el periódico La Nueva Era en Viedma, capital del Territorio Nacional de Río Negro, durante el primer Yrigoyenismo. Revista Escuela de Historia, 1(6), 105-132. Recuperado de http://www.unsa.edu.ar/histocat/revista/revista0606.htm
Vázquez, S. (2005) Entre la herejía y la restauración: la política educativa del peronismo durante la gobernación del coronel Domingo Mercante, 1946-1952. En C. Panella (Comp.), El gobierno de Domingo A. Mercante en Buenos Aires (1946-1952). La Plata: Instituto de Cultura, AHP.
Zaidenwerg, C. (2013). Un proyecto ‘argentinizador’. Educación y efemérides en la región patagónica y rionegrina (1908-1930). História Unisinos, 17(3), 237-247. Recuperado de http://revistas.unisinos.br/index.php/historia/article/view/htu.2013.173.04
Zapiola, C. (2019). Excluidos de la niñez. Menores, tutela estatal e instituciones de reforma. Buenos Aires, 1890-1930. Ediciones UNGS: Los Polvorines.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Avances del CESOR ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are fully available for free on the Internet, without temporary embargoes, and whose publishing costs are not transferred to the authors. This policy aims to break the economic barriers that generate inequities in access to information, and publication of research results.
Authors retain the copyrights of their papers and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.