The circuits of culture: spaces, agents and experiences of the modernity in Argentina towards the 20th century

Authors

  • Nicolas Aliano UNSAM/CONICET
  • Guillermina Mariel Guillamon UNTREF/CONICET

DOI:

https://doi.org/10.35305/eishir.v8i22.859

Keywords:

Modernity, pragmatic turn, argentine culture, cultural experiences and practices.

Abstract

This article is part of a growing and renewed production around the modernity in between XIX-XX centuries. For this, in the first instance, we discuss debate the metadiscourse around modernity in order to replace the importance of analyzing the "really existing" configurations between cultural practices, social actors and modernity projects. Derived from this, in a second moment, we reconstructed the latest advances in the pragmatic turn and we problematized. This, allows us the possible to make the externalist visions more complex to the processes and to emphasize the links between action and context. From this turn, in the last section we present a series of reading keys to address Argentine culture at the beginning of the 20th century, placing emphasis on the tension between modernization projects and the experiences of modernity in an era signed by the acceleration of socio-political changes and the search to stabilize a system of cultural classifications that gives readability to practices

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nicolas Aliano, UNSAM/CONICET

Doctor en Ciencias Sociales (UNLP) y Magister en Sociología de la Cultura y Análisis cultural (IDAHES- UNSAM) Lic. En sociología (UNLP) . Profesor ayudante de Antropología Social (UNLP)

Guillermina Mariel Guillamon, UNTREF/CONICET

Dra y Mg. en Historia por la Universidad Nacional de Tres de Febrero, Prof. en historia de la UNLP, docente UNLP. Becaria doctoral CONICET

References

Benza, A. (2015). De la microhistoria a una antropología crítica. En: J. Revel (Dir.), Juegos de escalas. Experiencias de microanálisis (pp. 45-86). Buenos Aires: UNSAM Edita.

Bergman, M. (2000). Todo lo sólido se desvanece en el aire. Madrid: Siglo XXI.

Chartier, R. (1992). El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Barcelona: Gedisa.

Chateauraynaud, F., y Cohen, Y. (2017) Perspectivas sobre las historias pragmáticas. En: M. Garzón Roge (Ed.), Historia Pragmática. Una perspectiva sobre la acción, el contexto y las fuentes (pp. 125-140). Buenos Aires: Prometeo.

Di Maggio, P. (1999). Emprendimiento cultura en el Boston del siglo XIX: la creación de una base organizativa para la alta cultura en Norteamérica. En: J. Auyero (Comp.), Caja de herramientas. El lugar de la cultura en la sociología norteamericana (pp. 163-198). Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Gallo, K. (2005). Un escenario para la feliz experiencia. Teatro, política y vida en Buenos Aires. 1820-1827. En: G. Batticuore et al. (Comp.), Resonancias románticas. Ensayos sobre historia de la cultura argentina (1820-1890) (pp. 121-134). Buenos Aires: EUDEBA.

Garzón Roge, M. (2017). Historia Pragmática. Una perspectiva sobre la acción, el contexto y las fuentes. Buenos Aires: Prometeo.

Girola, L. (2007). Imaginarios socioculturales de la modernidad. Aportaciones recientes y dimensiones de análisis para la construcción de una agenda de investigación. Sociológica, (64), 45-76.

Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor redk. Buenos Aires: Manantial.

Ortiz, R. (2014). Universalismo/Diversidad. Contradicciones de la modernidad-mundo. Buenos Aires: Prometeo.

Montaldo, G. (2016). Museo del consumo. Archivos de la cultura de masas en Argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Palti, E. (2003). La historia intelectual latinoamericana y el malestar de nuestro tiempo. Anuario IEHS, (18). (pp. 233-249)

Sarlo, B. (2003). Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Schorske, C. (2011). La Viena de fin de siglo. Política y cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.

Skinner, Q. (2000). Significado y comprensión en la historia de las ideas. Prismas, (4), 149-191.

Taylor, C. (2006). Imaginarios sociales modernos. Barcelona: Paidós

Published

2018-12-31

How to Cite

Aliano, N., & Guillamon, G. M. (2018). The circuits of culture: spaces, agents and experiences of the modernity in Argentina towards the 20th century. Estudios Del ISHiR, 8(22). https://doi.org/10.35305/eishir.v8i22.859