Representations in conflict: The University Reform in the 20th century

Authors

  • Natacha Bacolla Instituto de Humanidades y Ciencias Sociales del Litoral Universidad Nacional del Litoral Universidad Nacional de Rosario Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
  • Diego Mauro Investigaciones Socio-Históricas Regionales Universidad Nacional de Rosario Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

DOI:

https://doi.org/10.35305/ac.v16i20.947

Keywords:

politics and university, political identities, reformism, political cultures

Abstract

The article proposes questions about the persistence of multiple and antagonistic representations about university reformism throughout the 20th century. The articles that make up the dossier suggest that the concept of “University Reform” quickly acquired a political use. In the words of the historian Melvin Richter (2000), it became a “properly political” notion (p. 138). That is to say, a concept that defines its meaning in the controversy and whose very meaning derives precisely from the fact of being subjected to the discussion from different positions and both ideological and identity aspects. From this point of view, the present dossier aims to explore some of these representations, appropriations and political uses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agüero, A. C. y Eujanian, A. (Coords.). (2018). Variaciones del reformismo. Tiempos y experiencias. Rosario: HyA ediciones.

Bacolla, N. y Martínez, I. (Coord.). (2018). Universidad, élites y política. De las reformas borbónicas al reformismo de 1918. Rosario:, HyA ediciones.

Bergel, M. (Coord.). (2018). Los viajes latinoamericanos de la reforma universitaria. Rosario: HyA ediciones.

Buchbinder, P. (Ed.). (2018). El Ideal Universitario. Antología y Estudio Introductorio, Rosario: HyA ediciones.

Bustelo, N. V. (2014). La reforma universitaria desde sus grupos y revistas: Una reconstrucción de los proyectos y las disputas del movimiento estudiantil porteño de las primeras décadas del siglo XX (1914-1928) (Tesis doctoral inédita). Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperada de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1307/te.1307.pdf

Fernández S. J. (2009). Conceptos y metáforas en la política moderna. Algunas propuestas para una nueva historia político-intelectual. En J. Canal y J. Moreno Luzón (Eds.), Historia cultural de la política contemporánea (pp. 11-30). Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Halperín Donghi, T. (2007). Vida y muerte de la República verdadera, 1910-1930. Buenos Aires: Emecé Editores.

Markarian, V. (Coord.). (2018). Movimientos estudiantiles del siglo XX en América Latina. Rosario: HyA ediciones.

Mauro, D. y Zanca, J. (Coord). (2018). La reforma universitaria cuestionada. Rosario: HyA ediciones.

Richter, M. (2000). Conceptualizing the contestable: Begriffsgeschichte and political concepts”, en S. Günter (Ed.), Die Interdisziplinarität der Begriffsgeschichte (pp. 135 a 144). Hamburgo: Mainer.

Tarcus, H. (2018). Dí tu palabra y rómpete: El corto verano del Grupo Universitario Insurrexit y su revista. En A. C. Agüero y A. Eujanian (Coords.), Variaciones del reformismo. Tiempos y experiencias (pp. 95-135). Rosario: HyA ediciones.

Winock, M. (1987). 1963-1973 los años locos de los jóvenes, Debats, (21), 118-124.

Published

2019-06-05

How to Cite

Bacolla, N., & Mauro, D. (2019). Representations in conflict: The University Reform in the 20th century. Avances Del Cesor, 16(20), 77–85. https://doi.org/10.35305/ac.v16i20.947

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

<< < 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.