The earthenware and porcelain of Philip II. An approach to his collection through the preserved documentation
DOI:
https://doi.org/10.35305/ac.v22i32.1776Keywords:
Philip II, porcelain, ceramics, earthenware, royal inventoriesAbstract
During the 16th century, the treasure chamber of the Middle Ages, where objects of great value were kept in enclosed spaces, evolved into a chamber of wonders where objects took on a different connotation as they were presented in open spaces for the purpose of admiration. Through this new perspective, renovated exhibition spaces emerged that housed a variety of pieces of different nature, which acted as symbols of ostentation for the personal prestige of their owners.
This transformation fuelled interest in exotic objects arriving in the Old Continent via the new maritime routes under the control of the Portuguese and Spanish monarchies. This turned Lisbon and Seville into the new gateways for the "rare" and the "extraordinary" into Europe. This flow of goods resulted in objects made of ivory, feathers, bones, shells and, among others, porcelain, enriching the exceptional collections of the Portuguese and Spanish monarchs, granting them an incomparable uniqueness compared to other European courts.
Within the framework of this research, we will focus our attention on the faience and porcelain that Philip II of Spain and I of Portugal acquired and collected. To this end, we will carry out an exhaustive analysis of the three postmortem inventories of his possessions, preserved with the aim of uncovering his lost collection and highlighting the monarch's outstanding contribution to the field of ceramic collecting in the Habsburg dynasty.
Downloads
References
Alfonso Mola, M. y Martínez Shaw, C. (2003). El Galeón de Manila y los orígenes del mestizaje artístico”. En M. Sánchez-Ramón (Coord.), Oriente en Palacio. Tesoros Asiáticos en las colecciones reales (pp. 87-91). Madrid: Patrimonio Nacional.
Alfonso Mola, M. y Martínez Shaw, C. (2012a). La plata española y los tesoros de la Nao de China. En C. Martínez-Shaw y M. Alfonso Mola (Dirs.), La ruta española a China (pp. 155-178). Madrid: Ediciones el Viso.
Alfonso Mola, M. y Martínez Shaw, C. (2012b). La sugestión de Oriente en el mundo hispánico moderno. En C. Martínez-Shaw y M. Alfonso Mola (Dirs.), La ruta española a China (pp. 223-249). Madrid: Ediciones el Viso.
Bonta de la Pezuela, M. (2008). Porcelana china de exportación para el mercado novohispano: la colección del museo nacional del virreinato. México: Universidad Nacional Autónoma de Mexico, Instituto de Investigaciones estéticas.
Calvo, E. (2019). Los encargos cerámicos de Felipe II para sus palacios: ornamento arquitectónico y piezas utilitarias. En A. Holguera Cabrera, E. Prieto Ustio y M. Uriondo Lozano (Coords.), Coleccionismo, mecenazgo y mercado artístico: ámbitos europeo, americano y asiático (pp. 27-41). Sevilla: Universidad de Sevilla.
Calvo, E. (2021). Reflejos de Oriente en las colecciones reales. La porcelana china de Juana de Austria. En C. Mata Induráin y M. Usunáriz Iribertegui. Labor Improbus (pp. 25-42). Navarra: Universidad de Navarra, Servicio de Publicaciones.
Calvo, E. (2022). La cerámica de la monarquía española: uso y coleccionismo en la Casa de Austria (1516-1700) (Tesis doctoral inédita). Universitat Jaume I, Castellón, España.
Cano de Gardoqui García, J. L. (2001). Tesoros y Colecciones. Orígenes y evolución del coleccionismo artístico. Valladolid: Universidad de Valladolid.
Checa, F. (2010a). La época de Carlos V. Colecciones e inventarios de la Casa de Austria. En F. Checa (Dir.), Los inventarios de Carlos V y la familia imperial, vol. 1 (pp. 21-38). Madrid: Fernando Villaverde Ediciones.
Checa, F. (2010b). El Emperador Carlos V: inventarios, bienes y colecciones. En Autora (Dir.). Los inventarios de Carlos V y la familia imperial (pp. 39-56). Madrid: Fernando Villaverde Ediciones.
Checa, F. (2018a). Felipe II coleccionista. Los inventarios del Guardajoyas del Real Alcázar de Madrid y de la colección de tapices. En Autora (Dir.), Inventarios de Felipe II. Inventario post mortem, Almoneda y Libro de remates. Inventario de tapices (pp. 9-20). Madrid: Fernando Villaverde ediciones.
Checa, F. (Dir.) (2018b). Inventarios de Felipe II. Inventario post mortem, Almoneda y Libro de remates. Inventario de tapices. Madrid: Fernando Villaverde ediciones.
Checa, F. (2020). ¿Un coleccionismo Habsbúrgico? El proyecto. En M. Mancini (Ed.), Historia y espacios del arte en el tiempo de los Habsburgo a través de archivos e inventarios (pp. 15-42). Madrid: Silex Ediciones.
Díaz, R. (2010). Chinese Armorial Porcelain for Spain. London, Jorge Welsh Books.
Fernández Bayton, G. (1975). Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II: 1701-1703. Madrid: Patronato Nacional de Museos. Museo del Prado.
García-Ormaechea, C. (2003). La porcelana del palacio real. En M. Sánchez-Ramón (Coord.), Oriente en Palacio. Tesoros Asiáticos en las colecciones reales (pp. 225-240). Madrid: Patrimonio Nacional.
González García, J. L. (2013a). Prácticas de reciclaje y auto-consciencia familiar en el coleccionismo artístico de los Habsburgo. En F. Checa, E. Vázquez Dueñas, S. Arroyo Esteban (Dirs.), Museo Imperial: el coleccionismo artístico de los Austria en el siglo XVI (pp. 43-52). Madrid: Fernando de Villaverde Ediciones.
Hillenbrand, R. (2019). Studies in the Islamic Decorative Arts. Pindar Press, 2019.
Simeon, P. (2020). From ordinary to luxury. Islamic Ceramics from Iran, Central Asia and Afghanistan. Wiesbaden: Reichert Verlag.
Jordan Gschwend, A. (1998). 0 Faöcmio de Cipango: Artes, Decorativas e Lacas da Ásia Ocidental em Portugal, Espanha e Áustria (pp. 1511-1598). En Os Constructores do Oriente Portugues (pp. 195-228). Porto: CNCDP.
Jordan Gschwend, A. y Pérez de Tudela, A. (2003). Exótica habsbúrgica. La casa de Austria y las colecciones exóticas en el Renacimiento temprano. En M. Sánchez-Ramón, M. (Coord.), Oriente en Palacio. Tesoros Asiáticos en las colecciones reales (pp. 27-44). Madrid: Patrimonio Nacional.
Junco, R. y Fournier, P. (2008). Del celeste imperio a la Nueva España: importación, distribución y consumo de la loza de la china del periodo Ming tardío en el México Virreinal. En L. Chen y A. Saladino García (Coords.), La Nueva Nao: de Formos a América Latina (pp. 3-22). Taipei: Tamkang University.
Krahe Noblett, C. (2014). Chinese porcelain and other orientalia and exotica in Spain during the Habsburg dynasty (Tesis doctoral inédita). Universidad Leiden, Leiden, Países Bajos.
Krahe Noblett, C. (2016a). Chinese porcelain in Habsburg Spain. Madrid: CEEH.
Krahe Noblett, C. (2016b). Porcelana China en las colecciones públicas madrileñas. Revista de Museología, (65), 65-78.
Krahe Noblett, C. (2018). The Reception and Value of Chinese Porcelain in Habsburg Spain”. En A. Grasskamp y M. Juneja (Ed.), EurAsian Matters China, Europe, and the Transcultural Object, 1600–1800 (pp. 221-235). Amsterdam: Springer
Krahe Noblett, C. (2020). La colección de porcelana china de Felipe II en el Alcázar de Madrid. En M. Parada López de Corselas y L. M. Palacios Méndez (Eds.), Arte y globalización en el mundo hispánico de los siglos XV al XVII (pp. 513-531). Granada: Editorial Universidad de Granada.
Martínez Shaw, C. (1999). El imperio colonial español y la Republica holandesa tras la paz de Müster. Pedralbes, (19), 117-129.
Moratinos García, M. y Villanueva Zubizarreta, O. (2013). Usos, modas y cambios: El gusto por los “Barros de Portugal” en la cuenca del Duero y sus réplicas hispanas durante el Antiguo Régimen. BSAA Arqueología, (79), 153-175.
Pérez de Tudela Gabaldón, A. (2017). Los inventarios de doña Juana de Austria, princesa de Portugal (1535-1573). Jaén: Editorial Universidad de Jaén.
Pérez Samper, M. d. l. Á. (2014). Los Oficios de Boca en la corte española de los Austrias. En J. E. Hortal Muñoz y F. Labrador Arroyo (Dirs.), La Casa de la Borgoña. La Casa del rey de España (pp. 337-338). Leuven: Leuven University Press.
Pizarro Gómez, F. J. (2016). En torno a las colecciones artísticas de los Reyes Católicos en los reales palacios y monasterios. Boletín de la Real Academia de Extremadura de las Letras y las Artes, (24), 71-100.
Pleguezuelo, A. (2000). Cerámicas para agua en el barroco español: una primera aproximación desde la literatura y la pintura. Ars longa: cuadernos de arte, (9-10), 123-138.
Pleguezuelo, A. (2003). Regalos del Galeón. La porcelana y las lozas ibéricas de la Edad Moderna. En A. J. Morales, (Dir), Filipinas puerta de oriente. De Legazpi a Malaspina (pp. 131-145). Lunwerg: Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior.
Ruiz Gutiérrez, A. (2016). El Galeón de Manila (1565-1815) Intercambios culturales. Granada: Editorial Alhulia.
Sáenz de Miera, J. (1994). Lo raro del orbe. objetos de arte y maravillas en el Alcázar de Madrid”. En F. Checa (Dir.), El Real Alcázar de Madrid. Dos siglos de Arquitectura y Coleccionismo en la corte de los Reyes de España, vol. 1 (pp. 264-287). Madrid: Editorial Nerea.
Sánchez Cantón, F. J. (1956-1959). Inventarios reales. Bienes muebles que pertenecen a Felipe II. Madrid: Real Academia de la Historia.
Sánchez Hernández, M. L. (2003). La vajilla de Felipe V. En M. Sánchez-Ramón (Coord.), Oriente en Palacio. Tesoros Asiáticos en las colecciones reales (pp. 203-210). Madrid: Patrimonio Nacional.
Sánchez Pacheco, T. (1997). Cerámicas de Talavera de la Reina y Puente del Arzobispo. Cerámica española. Summa Artis: Historia general del arte 42. Barcelona: Ed. Espasa Calpe.
Sánchez-Cabezudo, Á. (2015) La cerámica de Talavera y el Real Monasterio de El Escorial (Tesis doctoral inédita). Universidad de Castilla la Mancha, Toledo, España. Sierra de la Calle, B. (1991). Vientos de Acapulco. Relaciones entre América y Oriente. Valladolid: Museo Oriental de Valladolid.
Tremml-Werner, B. (2015). Spain, China and Japan in Manila, 1571-1644: Local Comparisons and Global Connections. Amsterdam: University Press.
Vázquez Dueñas, E. (2020). La transcripción de inventarios de los Habsburgo: una vía privilegiada para la investigación. En M. Mancini (Ed.), Historia y espacios del arte en el tiempo de los Habsburgo a través de archivos e inventarios (pp. 71-84). Madrid: Silex Ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Avances del CESOR ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are fully available for free on the Internet, without temporary embargoes, and whose publishing costs are not transferred to the authors. This policy aims to break the economic barriers that generate inequities in access to information, and publication of research results.
Authors retain the copyrights of their papers and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.










































