Carnival ensembles of Afro Argentines and of Whites Performing as Blacks in Buenos Aires, 1865-1922
A Critical Inventory
DOI:
https://doi.org/10.35305/ac.v18i25.1528Keywords:
carnival, Buenos Aires, afro-argentines, ethnic appropriation, blackfaceAbstract
This article presents a critical inventory of the totality of carnival ensembles of Afroargentines and of white people parading in blackface (or imitating afro descendants in any other way) that featured at the Buenos Aires carnival between 1865 and 1922. The database consists of 243 ensembles, which allows for the first time to appreciate the extraordinary magnitude of performances of blackness in the old porteño carnivals. The ensembles are listed with their names and years of existence, classified by ethnicity and with graphs and tables that show their evolution over time. In the end, this article proposes statistical exercises to remedy archival omissions and biases, so as to arrive to a more complete picture of the magnitude and evolution of the ensembles of each ethnic type.
Downloads
References
Adamovsky, E. (2016). A Strange Emblem for a (Not So) White Nation: La Morocha Argentina in the Latin American Racial Context, c. 1900-2015. Journal of Social History, 50(2), 386-410. https://doi.org/10.1093/jsh/shw018
Adamovsky, E. (2019). El gaucho indómito: de Martín Fierro a Perón, el emblema imposible de una nación desgarrada. Buenos Aires: Siglo veintiuno.
Adamovsky, E. (en prensa). Blackface minstrelsy en Buenos Aires: las actuaciones de Albert Phillips en 1868 y las visitas de los Christy’s Minstrels en 1869, 1871 y 1873 (y una discusión sobre su impacto en la cultura local). Latin American Theatre Review.
Andrews, G. R. (1989). Los afroargentinos de Buenos Aires. Buenos Aires: Ediciones de la Flor.
Armesto, F. (1914). Mitristas y Alsinistas (1874). Buenos Aires: Alsina.
Bertoni, L. A. (2001). Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas: la construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Briones, C. (Ed.). (2005). Cartografías argentinas: políticas indigenistas y formaciones provinciales de alteridad. Buenos Aires: Antropofagia.
Bucich Escobar, I. (1932). Visiones de la gran aldea: Buenos Aires hace sesenta años. Buenos Aires: Ferrari.
Chamosa, O. (1995). Asociaciones africanas de Buenos Aires 1823-1880: Introducción a la sociabilidad de una comunidad marginada (Tesis de Licenciatura inédita). Universidad Nacional de Luján, Luján.
Chamosa, O. (2003). Lubolos, Tenorios y Moreiras: reforma liberal y cultura popular en el carnaval de Buenos Aires de la segunda mitad del siglo XIX. En H. Sábato y A. Lettieri (Eds.), La vida política en la Argentina del siglo XIX (pp. 115-35). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Chasteen, J. Ch. (2000). Black Kings, Blackface Carnival and Nineteenth-Century Origins of the Tango. En W. Beezley y L. Curcio-Nagy (Eds.), Latin American Popular Culture: an Introduction (pp. 43-57). Wilmington: SR Books.
Cirio, N. (2009). Tinta negra en el gris del ayer: los afroporteños a través de sus periódicos entre 1873 y 1882. Buenos Aires: Biblioteca Nacional/Teseo.
Cirio, N. P. (2015). Estética de la (in)diferencia: Las canciones de las sociedades carnavalescas afroporteñas de la segunda mitad del siglo XIX de cara al proyecto nacional eurocentrado. Latin American Music Review, 36(2), 170-93. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/44162945
De Lucía, D. O. (1999). El carnaval porteño: el proceso de su constitución como campo simbólico (1868-1880). Desmemoria, (23-24), 126-148.
Frigerio, A. (2006). Negros y Blancos en Buenos Aires: Repensando nuestras categorías raciales. En L. Maronese (Ed.), Buenos Aires negra: identidad y cultura (pp. 77-98). Buenos Aires: Comisión para la Preservación del Patrimonio Histórico Cultural.
Geler, L. (2010). Andares negros, caminos blancos: afroporteños, Estado y Nación Argentina a fines del siglo XIX. Rosario: Prohistoria.
Geler, L. (2011). ¿Quién no ha sido negro en su vida? Performances de negritud en el carnaval porteño de fin de siglo (xix-xx). En P. García Jordán (Ed.), El Estado en América Latina: Recursos e imaginarios, siglos XIX-XXI (pp. 183-211). Barcelona: Universitat de Barcelona.
Goebel, M. (2013). La Argentina partida: nacionalismos y políticas de la historia. Buenos Aires: Prometeo.
Gordillo, G. (2020). Se viene el malón: Las geografías afectivas del racismo argentino. Cuadernos de Antropología Social, 52, 7-35. https://doi.org/10.34096/cas.i52.8899
Guevara Jaramillo, N. (2019). Afrodescendientes, cuerpo y nación en Argentina: una exploración a partir de la literatura (1837-1882). Cultura representaciones sociales, 13(26), 62-96. Recuperado de http://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/639
Martín, A. (2008). Folclore en el carnaval de Buenos Aires (Tesis doctoral inédita). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Mases, E. (2010). La construcción interesada de la memoria histórica: el mito de la nación blanca y la invisibilidad de los pueblos originarios. Pilquen, 12(12). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3475/Resumenes/Resumen_347532056003_1.pdf
Puccia, E. H. (2000). Historia del carnaval porteño. Buenos Aires: Academia Porteña del Lunfardo.
Quijada, M., Bernand, C. y Schneider, A. (2000). Homogeneidad y nación. Con un estudio de caso: Argentina, siglos XIX y XX. Madrid: CSIC.
Sánchez, D., Andruchow, M., Costa, M. E. y Cordero S. (2006). El Carnaval de los “blancos negros”. En L. Maronese (Ed.), Buenos Aires negra: identidad y cultura (pp. 115-144). Buenos Aires: Comisión para la Preservación del Patrimonio Histórico Cultural de la Ciudad de Buenos Aires.
Soler Cañas, L. (1963). Pardos y morenos en el año 80. Revista del Instituto de Investigaciones Históricas Juan Manuel de Rosas, (23), 272-309.
Thelwell, Ch. (2020). Exporting Jim Crow: Blackface Minstrelsy in South Africa and Beyond. Amherst: University of Massachusetts Press.
Villanueva, E. (1980). El candombe nació en África y se hizo rioplantense. Todo es historia, (162), 44-58.
Yao, J. A. (2013). Etnicidad y prácticas sociales: construcción de una identidad negra a través de la cultura afroporteña en el siglo XIX. En M. de L. Ghidoli y J. F. Martínez Peria (Eds.), Estudios Afrolatinoamericanos: Actas de las Terceras Jornadas del GEALA (pp. 743-755). Buenos Aires: Centro Cultural de la Cooperación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Avances del CESOR ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are fully available for free on the Internet, without temporary embargoes, and whose publishing costs are not transferred to the authors. This policy aims to break the economic barriers that generate inequities in access to information, and publication of research results.
Authors retain the copyrights of their papers and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.