Mariátegui and the problem of literary autonomy: the reception of Russian literature
DOI:
https://doi.org/10.35305/ac.v14i17.760Keywords:
Marxism, Literary Criticism, Realism, Avant-garde, National literatureAbstract
This paper analyses José Carlos Mariátegui’s reception of Russian literature during the 1920s. For Mariátegui, the Russian Revolution brings about a change of times which implies not only a turning point as regards Russia’s political and economic life but also the confirmation of the imminent failure of the bourgeois civilizing process and, above all, the possibility of a revolutionary perspective in Peru. The relevance of literary analysis, within the framework of cultural criticism, can be noticed in studies related to European Avant-gardism as well as the incipient Realism in the continuity of the Bolshevik revolutionary process. Mariátegui’s critical interventions in the process introduced by the Revolution, therefore, shows a reinterpretation of history as an open process, in which the individual point of view interacts with the political project.
Downloads
References
ARICÓ, José (editor) Mariátegui y los orígenes del marxismo latinoamericano, Ediciones Pasado y Presente, México, 1980.
ARROYO REYES, Carlos Eduardo, “Mariátegui, Amauta y la literatura rusa de la revolución”. Disponible en: http://www.librosperuanos.com/autores/articulo/00000001226/Mariategui-Amauta-y-la-literatura-rusa-de-la-revolucion.
BEIGEL, Fernanda, El itinerario y la brújula. El vanguardismo estético-político de José Carlos Mariátegui, Biblios, Buenos Aires, 2003.
BENJAMIN, Walter, “El autor como productor”, en Tentativas sobre Brecht. Iluminaciones II. (traducción de Jesús Aguirre), Alfaguara, Madrid, 1998, pp. 115-134.
BENJAMIN, Walter, “Sobre el concepto de historia” (traducción de Tomás Joaquín Bartoletti y Julián Fava), en Estética y política, Prefacio de Ralph Buchenhorst, Las Cuarenta, Buenos Aires, 2009, pp. 135-158.
CARMONA, Julio, “José Carlos Mariátegui y César Vallejo: Los iniciadores”, en La poesía clasista. Poesía y lucha de clases en el Perú contemporáneo, Windmills Edition, California-USA, 2010, pp. 91-113.
DESSAU, Adalbert, “Literatura y sociedad en las obras de José Carlos Mariátegui”, en MELIS, Antonio, DESSAU, Adalbert, KOSSOK, Manfred, Mariátegui. Tres estudios, Biblioteca Amauta, Lima, 1971.
FIGUEROA, Noelia, “Walter Benjamin y José Carlos Mariátegui: gestos para refundar una teoría crítica subalterna”, en Herramienta, Buenos Aires, 2012, Nº 51, pp. 53-68.
GÓMEZ, Juan José (editor) Crítica, Tendencia y Propaganda: textos sobre arte y comunismo, 1917-1954, Doble J, S. L., Sevilla, 2004.
HEGEL, Friedrich, Lecciones sobre estética (traducción de Alfredo Brotóns Muñoz), Akal, Madrid, 1989.
KOHAN, Néstor, De Ingenieros al Che. Ensayos sobre el marxismo argentino y latinoamericano, Instituto Cubano de Investigación Cultural Juan Marinello, La Habana, 2008, pp. 113-128.
LENIN, Vladimir Ilich, STALIN, José, Sobre la literatura y el arte (traducción de Alicia Ortiz), Editorial Calomino, La Plata, 1946.
LÖWY, Michael, Redención y utopía. El judaísmo libertario en Europa Central. Un estudio de afinidad electiva (trad. de Horacio Tarcus), El cielo por asalto, Buenos Aires, 1997.
LÖWY, Michael, Walter Benjamin. Aviso de incendio. Una lectura de las tesis “Sobre el concepto de historia” (traducción de Horacio Pons), Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires, 2002.
LUKÁCS, György, Estética. La peculiaridad de lo estético V. IV (traducción de Manuel Sacristán), Grijalbo, Barcelona, 1966.
MARIÁTEGUI, José Carlos, Crítica literaria, Jorge Álvarez, Buenos Aires, 1969.
MARIÁTEGUI, José Carlos, Obras, 2 volúmenes, Casa de las Américas, La Habana, 1982.
MARIÁTEGUI, José Carlos, Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana, (estudio preliminar de María Pía López), Gorla, Buenos Aires, 2005.
MARIÁTEGUI, José Carlos, “Trotsky”. Disponible en: https://www.marxists.org/espanol/mariateg/oc/la_escena_contemporanea/paginas/trotsky.htm.
MARIÁTEGUI, José Carlos, “Elogio de El cemento y del realismo proletario”. Disponible en: https://www.marxists.org/espanol/mariateg/oc/el_alma_matinal/paginas/elogio%20al%20cemento.htm#1a.
MAZZEO, Miguel, Invitación al descubrimiento. José Carlos Mariátegui y el socialismo de Nuestra América, El Colectivo, Buenos Aires, 2008.
RAMA, Ángel, Transculturación narrativa en América Latina, Ediciones El Andariego, Buenos Aires, 2007.
TROTSKI, León, Literatura y revolución. Escritos sobre arte y cultura, escritores y crítica literaria (estudio introductorio de Isidoro Cruz Bernal; s/d traducción), Antídoto, Buenos Aires, 2004.
WIZISLA, Erdmut, Benjamin y Brecht. Historia de una amistad (traducción de Griselda Mársico), Paidós, Buenos Aires-Barcelona-México, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avances del CESOR ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are fully available for free on the Internet, without temporary embargoes, and whose publishing costs are not transferred to the authors. This policy aims to break the economic barriers that generate inequities in access to information, and publication of research results.
Authors retain the copyrights of their papers and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.