Educating argentinian parents: an analysis through childcare handbooks written by Aráoz Alfaro and Garrahan
DOI:
https://doi.org/10.35305/ac.v13i15.627Keywords:
history, medicine, psychology, disseminationAbstract
This article discusses the relationship between child medicine and psychological knowledge in Argentina, focusing on the dissemination of scientific knowledge about child’s development and upbringing. Childcare drew on the psychology of development to guide parents about moral and spiritual education and through such councils, took part in the production of a certain type of subjectivity considered normal and healthy. Two manuals published during the first half of the 20th century are discussed. They show similarities and differences in the way in which medical discourse conceived child’s development and sought to intervene in its course. In the first moment, children care should ensure both survival and physical health, while in the second moment parents were supposed to ensure child’s happiness and full development of their personality. These differences are linked to socio-political changes that took place in the first half of the 20th century and had a strong impact on the childcare itself, which was reconfigured to promote guidelines adapted to the psycho-social and emotional traits of the child.
Downloads
References
ARÁOZ ALFARO, Gregorio, El libro de las madres. Pequeño tratado práctico de higiene del niño con indicaciones sobre el embarazo, parto y tratamiento de los accidentes, Librería científica de Agustín Etchepareborda, Buenos Aires, 1899.
ARÁOZ ALFARO, Gregorio, El Libro de las Madres. Manual práctico de higiene del niño, con indicaciones sobre el embarazo, parto, y tratamiento de los accidentes. Nueva edición reformada, Cabaut y Cía. Editores, Buenos Aires, 1922.
ARMUS, Diego y BELMARTINO, Susana, “Enfermedades, médicos y cultura higiénica”, en CATTARUZZA, Alejandro (director) Crisis económica, avance del Estado e incertidumbre política (1930- 1943), Colección Nueva Historia Argentina, T. VII, Sudamericana, Buenos Aires, 2001.
BIERNAT, Carolina y RAMACCIOTTI, Karina, Crecer y multiplicarse: la política sanitaria materno-infantil. Argentina 1900-1960, Biblos, Buenos Aires, 2013.
BILLOROU, María José, “Madres y médicos en torno a la cuna. Ideas y prácticas sobre el cuidado infantil (Buenos Aires, 1930-1945)”, en La Aljaba, Santa Rosa, 2007, V. XI, pp. 167-192. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/pdf/aljaba/v11/v11a08.pdf
BOLTANSKI, Luc, Puericultura y moral de clase, Editorial Laia, Barcelona, 1974.
BORINSKY, Marcela, “Todo reside en saber qué es un niño. Aportes para una historia de la divulgación de las prácticas de crianza en Argentina”, en Anuario de investigaciones- Psicología UBA, Buenos Aires, 2005, V. XIII, pp. 117-126. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/pdf/anuinv/v13/v13a43.pdf
BRIOLOTTI, Ana, “Del ‘pequeño salvaje’ al individuo social: saber médico y desarrollo psicológico en la revista Hijo Mío..!”, ponencia presentada en V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2013. Disponible en: http://www.aacademica.org/000-054/117.pdf [Consulta: 27 octubre 2014].
BRIOLOTTI, Ana y BENÍTEZ, Sebastián, “Medicina, higiene mental y saber psi en la construcción de la maternidad y la infancia en la Argentina: un análisis a través de la revista MADRE Y NIÑO (1934-1935)”, en Universitas Psychologica: Panamerican Journal of Psychology, Bogotá, 2014, V. XIII, n 5, pp. 1709-1719.
BRIOLOTTI, Ana, “La voz de la ciencia educando a los padres: el desarrollo psicológico del niño en las conferencias radiales dirigidas a la comunidad platense (1942-1947)”, en VIGUERA, Ariel (coordinador) Historias de la psicología y el psicoanálisis en La Plata (1946-1990), EDULP, La Plata, 2015.
BRIOLOTTI, Ana, “El problema de la inapetencia de origen psíquico en la primera infancia. Un aporte para el análisis de las relaciones entre pediatría, psicología y psicoanálisis en la Argentina (1936-1956)”, ponencia presentada en 4tas Jornadas de Estudios sobre la Infancia: Lo público en lo privado y lo privado en lo público, Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires, 2015, pp. 52-72. Disponible en: https://www.aacademica.org/4jornadasinfancia/16.pdf [Consulta: 12 junio 2015].
COLÁNGELO, María Adelaida, “El saber médico y la definición de una ‘naturaleza infantil’ entre fines del siglo XIX y comienzos del siglo XX en la Argentina”, en COSSE, Isabella, LLOBET, Valeria, VILLALTA, Carla y ZAPIOLA, María Carolina (editoras) Infancias: políticas y saberes en Argentina y Brasil: siglos XIX y XX, Teseo, Buenos Aires, 2011.
COSSE, Isabella, Pareja, sexualidad y familia en los años sesenta, Siglo Veintiuno, Buenos Aires, 2010.
COSSE, Isabella, LLOBET, Valeria, VILLALTA, Carla y ZAPIOLA, María Carolina, “Introducción”, en COSSE, Isabella, LLOBET, Valeria, VILLALTA, Carla y ZAPIOLA, María Carolina (editoras) Infancias: políticas y saberes en Argentina y Brasil: siglos XIX y XX, Teseo, Buenos Aires, 2011.
COWEN, Miguel Pablo, “Infancia, abandono y padres en el siglo XIX porteño”, en Anuario del Instituto de Historia Argentina, La Plata, 2004, Nº 4, pp. 75-99. Disponible en: http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.3249/pr.3249.pdf [Consulta: 9 de marzo 2014]
DARRÉ, Silvina, Maternidad y tecnologías de género, Katz Editores, Buenos Aires, 2013.
DE LUNA FREIRE, Maria Martha, “‘Ser mãe é uma ciência’: mulheres, médicos e a construção da maternidade científica na década de 1920”, História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, 2008, V. XV, suplemento, pp. 153-171.
DE MOURA, Marina, “Saúde e educação na revista Infância”, en Cadernos de História da Ciência. Instituto Butantan, San Pablo, 2010, V. VI, Nº 2, pp. 27-43. Disponible en: http://teste.pc2.com.br/butantan/arquivos/31/PDF/v6n2a02.pdf
DONZELOT, Jacques, La policía de las familias. Familia, sociedad y poder, Ediciones Nueva Visión, Buenos Aires, 2008.
DOS SANTOS LAMPRECHT, Claudia, “Conselhos às mães: manuais de puericultura como estratégia biopolítica na constituição de infâncias saudáveis e normais”, en TEXTURA-ULBRA, Canoas, 2014, V. XVI, Nº 32, pp. 210-225. Disponible en: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1252/942
ESCARDÓ, Florencio, “Las tesis sobre lactancia”, en Archivos Argentinos de Pediatría, Buenos Aires, 1943, V. XIV, Nº 6, pp. 448-455.
ESCARDÓ, Florencio, “La ‘Pediatría Psicosomática’ como disciplina normativa”, en Archivos Argentinos de Pediatría, Buenos Aires, 1957, V. XLVIII, Nº 2, pp. 67-70.
FOUCAULT, Michel, Los Anormales, Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires, 2001.
FOUCAULT, Michel, El Poder Psiquiátrico, Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires, 2005.
FOUCAULT, Michel, Seguridad, territorio, población, Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires, 2006.
GARRAHAN, Juan Pedro, “Facultad de Ciencias Médicas de Buenos Aires. Cátedra de Clínica Pediátrica y Puericultura. Conferencia inaugural (1° de Octubre de 1942)”, en Anales de la Sociedad de Puericultura de Buenos Aires, Buenos Aires, 1942, V. VIII, Nº 4, pp. 368-84.
GARRAHAN, Juan Pedro, “La Universidad argentina y el momento actual”, en Archivos de Pediatría del Uruguay, Montevideo, 1945, V. XVI, Nº 10, pp. 653-54.
GARRAHAN, Juan Pedro, “La nueva Puericultura”, Archivos de Pediatría del Uruguay, Montevideo, 1955, V. XXVI, Nº 1, pp. 128-134.
GARRAHAN, Juan Pedro, La Salud del Hijo. Puericultura, El Ateneo, Buenos Aires, 1955.
GARRAHAN, Juan Pedro, Antecedentes, Títulos y Trabajos de Pediatría y Puericultura, Universidad de Buenos Aires - Facultad de Ciencias Médicas, Buenos Aires, 1956.
GARRAHAN, Juan Pedro. “Tres años de labor pediátrica extrauniversitaria”, en La Semana Médica, Buenos Aires, 1956, V. LXIII, Nº 3241, pp. 251-54.
GONZÁLEZ LEANDRI, Ricardo, “Notas acerca de la profesionalización médica en Buenos Aires durante la segunda mitad del siglo XIX”, en SURIANO, Juan (compilador) La cuestión social en Argentina, 1870-1943, La Colmena, Buenos Aires, 2004.
GONZÁLEZ LEANDRI, Ricardo, “Itinerarios de la profesión médica y sus saberes de Estado. Buenos Aires, 1850-1910”, en PLOTKIN, Mariano y
ZIMMERMANN, Eduardo (compiladores) Los saberes del Estado, Edhasa, Buenos Aires, 2012.
GUY, Donna, “Niños abandonados en Buenos Aires (1880-1914) y el desarrollo del concepto de la madre”, en FLETCHER, Lea, Mujeres y cultura en la Argentina del siglo XIX, Feminaria Editora, Buenos Aires, 1994.
JIMÉNEZ LUCENA, Isabel, RUIZ SOMAVILLA, María José y CASTELLANOS GUERRERO, Jesús, “Un discurso sanitario para un proyecto político. La educación sanitaria en los medios de comunicación de masas durante el primer franquismo”, en Asclepio, Madrid, 2002; V. LIV, Nº 1, pp. 201-218. Disponible en: http://asclepio.revistas.csic.es/index.php/asclepio/article/view/126/125" target="_blank">http://asclepio.revistas.csic.es/index.php/asclepio/article/view/126/125
KNIBIEHLER, Yvonne, Historia de las madres y de la maternidad en Occidente, Nueva Visión, Buenos Aires, 2001.
LOREDO NARCIANDI, José Carlos, “La construcción de niños y niñas en España durante el primer tercio del siglo XX: una primera aproximación genealógica”, en CERRI, Chiara & SÁNCHEZ CRIADO, Tomás (coordinadores) Edades, transiciones e instituciones, Traficantes de sueños, 2014. Disponible en: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:500383-IIICongresoEtnografia-1010/Documento.pdf
MAZZEO, Victoria, “La mortalidad de la primera infancia en la Ciudad de Buenos Aires en el periodo 1860-2002”, en Papeles de Población, México, 2007, V. XIII, Nº 53, pp. 241-273.
MURILLO, Susana, La ciencia aplicada a políticas sanitarias en Argentina y su relación con la escuela de medicina de la Universidad de Buenos Aires (1869-1905), Tesis de Maestría, Universidad de Buenos Aires, 2001.
NARI, Marcela, Políticas de maternidad y maternalismo político, Biblos, Buenos Aires, 2004.
PELUFFO, Euclides y SALDÚN DE RODRÍGUEZ, María Luisa, “Puericultura coexistencial. Medios docentes y educacionales”, en Archivos de Pediatría del Uruguay, Montevideo, 1963, V. XXXIV, Nº 7, pp. 409-420.
RÍOS, Julio César y TALAK, Ana María, “La niñez en los espacios urbanos”, en DEVOTO Fernando y MADERO, Marta (editores) Historia de la vida privada en la Argentina, Tomo II: La Argentina plural (1870-1930), Taurus, Buenos Aires, 1999.
ROSE, Nikolas, Governing the soul: the shaping of the private self, Taylor & Frances/Routledge, London, 1990.
RUSTOYBURU, Cecilia, “Los consejos sobre crianza del Dr. Bonanfant: pediatría, psicoanálisis y escuela nueva (Buenos Aires, fines de la década de 1930)”, en Temas y debates, Rosario, 2012, Nº 23, pp. 103-124. Disponible en: http://www.temasydebates.unr.edu.ar/index.php/tyd/article/view/31/31
SULMAN, Michael, “The humanization of the American child: Benjamin Spock as a popularizer of psychoanalytic thought”, en Journal of the History of the Behavioral Sciences, New Hampshire, 1973, V. IX Nº 3, pp. 258-265.
SURIANO, Juan, “Introducción: una aproximación a la definición de la cuestión social en Argentina”, en SURIANO, Juan (compilador) La cuestión social en Argentina, 1870-1943, La Colmena, Buenos Aires, 2004.
TALAK, Ana María, “El desarrollo psicológico entre la naturaleza, la cultura y la política (1900-1920)”, en GARCÍA, Luciano, MACCHIOLI, Florencia y
TALAK, Ana María Psicología, niño y familia en la Argentina 1900-1970: perspectivas históricas y cruces disciplinares, Biblos, Buenos Aires, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avances del CESOR ratifies the Open Access model in which the contents of scientific publications are fully available for free on the Internet, without temporary embargoes, and whose publishing costs are not transferred to the authors. This policy aims to break the economic barriers that generate inequities in access to information, and publication of research results.
Authors retain the copyrights of their papers and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.